2014-02-26

Första inlägget!

Nu skriver jag mitt första inlägg här på bloggen. Det känns jättekul att vara igång i klasserna och eleverna tycker detta är väldigt roligt! Vi, på Kärna, har jobbat med matematikappen "slate math". En app som har passat bra både för vår förskoleklass och för år . Vi började igår och eleverna i vår förskoleklass fick sitta två och två med ovannämnda app och arbeta tillsammans. Eleverna löste mönsterproblem mm och jobbade på. Idag fick de en padda var att jobba med och vi såg eleverna på ett nytt sätt. Eleverna jobbade med samma uppgifter som igår och några elever fick gå vidare med andra uppgifter i slate math.

I år ett så jobbade eleverna med addition och de olika momenten i det kapitlet. Elevernas reaktion i den klassen var att de bara spelat spel hela lektionen och klassläraren påpekade att de arbetat med matematik hela lektionen. Eleverna blev genuint förvånade och tyckte det var helt otroligt att man kunde arbeta med matematik och samtidigt ha så himla roligt!

3 kommentarer:

  1. Mina ettor på Fredriksberg är också helt uppe i en matteapp. Vi har kört Räkneapan med stor koncentration och glädje.

    SvaraRadera
  2. Kul att du var nöjd med slatemath. Det vill jag gärna prova. Vi jobbar alltid i par. Funkar det bra ? Jag har en fklass.

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa att ni är igång! Vad roligt att du har lagt in en bild. För säkerhets skull måste jag fråga om bilden är ok att sprida och publicera här?

    SvaraRadera